Kolakakor

Hej

För några dagar sen så hittade jag ett recept i Allas nr.48 2009 och blev så himla sugen på att baka. Något som inte händer alltför ofta (förutom pepparkakor) för vanligtvis så händer det någon mindre olycka som jag inte riktigt räknade med. Först gick allt bra, jag knådade ihop degen och rullade ut den på plåten, so far so good, när allt var klart så hade jag tänkt att jag skulle smälta vit choklad och droppa över kakorna. Jättegott sa den lilla rösten i mitt huvud! Eftersom jag inte ville misslyckas så kollade jag till och med upp på google hur man bäst skulle lyckas med en sån enkelt grej. Jag skulle vilja säga att min största nackdel är att jag är en otålig jäkel som inte låter var sak ta sin tid. Så för att chokladen skulle smälta bättre så ökade jag värmen, dåligt och ogenomtänkt beslut. Chokladen blev grynig och blasking på samma gång, så för at rädda den så smetade jag ut lite grann ändå på kakorna. Ja, det blev ju inte äckligt, men de ser inget vidare trevliga ut heller. Så tyvärr blir det inga bilder xD.

Till mitt försvar så blev de goda ändå :D och här är receptet, det är som kolakakor fast med pepparkakssmak.

100 gram smör eller margarin
1 dl strösocker
2 msk ljus sirap
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
1 tsk kanel
1 tsk ingefära
1 tsk malda nejlikor
----------
Istället för kanel, ingefära och nejlikor använde jag pepparkakskrydda, finns att köpa i påse i affären. Det gick lika bra :)

Blanda allt till en smidig deg och rulla ut den i två längder på en plåt och platta till lite. Grädda i mitten av ugnen i 175 grader, ca 12 min. Skär i sneda bitar medan den är varm. Lycka till!

Kram Frida

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0