Julafton

Hej

Har suttit och längtat efter julen hela helgen och tänkte därför dela med mig om vårt julfirande är hemma :)

Eftersom min lillasyster fyller år den 23, så är det alltid ett himla ståhej dagen före doppare dan. Men på kvällen brukar vi samlas allihopa för att se på Uppersittarkväll, det är också då de allra sista julklapparna läggs under granen. Nu ar vi lite växt ifrån att smyga fram för att klämma på dem, men det är något som tänder till inombords när allt är på plats och timmarna mot den bästa dagen på hela året börjar sakta ticka på.
På julaftons morgon pirrar det lite extra i magen, förra året var jag med systeryster i stallet, men annars brukar det alltid gå julprogram på tv:n och rusningstrafiken till duschen är hög. Runt halv tolv börjar mamma ropa från trappan om jag är klar snart, fast att vi ska vara hos mormor och morfar vid tolv och det tar tio minuter att åka dit. Men så klart är jag sist ut och pappa håller sitt årliga tal om ur viktigt det är att komma i tid, samtidigt som han kör som en galning på världens minsta byväg. I bilen försöker jag oftast få iväg några god-jul-sms som möjligt innan täckningen försvinner.
Det är egentligen nu själva julafton börjar, för när vi kommer står maten framme på bordet, hundarna har fått på sig röda sidenrosetter och mormor står redo med glöggen. Det absolut bästa med julbordet är mormors köttbullar och att hon alltid (utan att klaga på att det är för mycket extra jobb eller någonting) gör en extra Jansson till oss som inte gillar med fisk i :)
Efter maten brukar vi gå ut och ta lite mysiga julbilder, ibland går vi en liten promenad, spelar spel eller helt enkelt ta sig en liten powernap. Min morbror brukar ta med sig ett spel som heter M.I.G som pappa alltid brukar vinna i. Tills det är dags för fika och självklart har man ju nu glömt att man fyllde sig själv med två fulla tallrikar med julmat några timmar tidigare för mormors hembakade kakor är MUMMA.
Jag och systeryster sitter alltid bänkade för att se på Kalle Anka, med varsin cementin och lite julgodis. Min favorit är Piff & Puff eller kanske Tomteverkstan :)
Och till sist, till lillasysters stora lättnad, är det äntligen dags för julklappar :) Då kommer också alltid frågan om vem som ska dela ut dem? Och varje år blir det lillasyster :P

När kvällen blrjar gå mot sitt slut åker vi hem igen, bytar vi finkläderna som har börjat skava lite till något mer bekvämt. Sätter oss i soffan och börjar dela ut våra egna julklappar i familjen innan Svensson Svensson börjar :)

God Jul

Kommentarer
Postat av: Jultraditioner

jag börjar också längta när jag läser..

2010-11-07 @ 22:35:11
URL: http://hannelestraditioner.blogspot.com/
Postat av: Tina´s Jul

Å vad underbart det låter! :-) Nu fick du mig att längta ännu mer :-)

2010-11-07 @ 22:52:44
URL: http://tinasjul.blogspot.com
Postat av: Therese

Det låter väldigt mysigt!

2010-11-08 @ 10:51:14
URL: http://goteborgsjul.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0