Chokladkola med apelsinsmak

Hej

Idag har jag varit igång med att baka igen :) Har varit på gång flera gånger, men har tvekat lite fram och tillbaka om jag verkligen skulle göra det. Jag är inte världens bästa i köket direkt, men idag tog jag mod till mig och gjorde chokladkola med apelsinsmak. Det gick bra, men det var svårare än jag trodde att det skulle bli. Till att börja med så höll jag lugnet men när mörka flagor började dyka upp i grytan så fick jag panik! Av med plattan och i med apelsinerna och chokladen innan allt blev förstört. Har inte hunnit provsmaka än, för det står fortfarande och svalnar i formen, men det luktar gott :P

Mjuk chokladkola med Apelsinsmak

50 gram Smör

3 dl vispgrädde

3 dl Strösocker

1 dl ljus sirap

100 gr mörk choklad

Apelsinskal från 1 apelsin

Smörpapper

TILLAGNING

1. Smält smöret i en tjockbottnad kastrull.
Tillsätt grädde, socker och sirap.
Koka utan lock. Rör om då och då.

2. Koktid 20-30 minuter beroende av hur bred kastrullen är (bred = kortare tid).

Kolan är klar när temperaturen nått 124°C.
Testa genom att göra s.k. kulprov.

3. Riv skalet på apelsin och rör ner.
Hacka chokladen och tillsätt.
Ta av grytan från värmen.
Chokladen får inte koka.
Rör om tills chokladen smält helt.

4. Klä en form (ca 18x20 cm) med smörpapper. Häll smeten i formen.
Låt smeten kallna.
Skär i bitar ca 1,5 x 4 cm.
Förvaras kallt.

 


Och det blev inga bestående men på grytan :P
Kram Frida


Kommentarer
Postat av: karink

God jul!



Du har väl inte missat Bagerskans julkalender? Fylld med recept, tävlingar och annat juligt!



www.bagerskan.se



Kram Karin

2009-12-15 @ 16:10:45
URL: http://www.bagerskan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0