Första kalenderöppningen

Hej

Hur många av er såg på svt:s julkalender idag? Jag såg bara lite kort, innan jag var tvungen att rusa in i duschen men min lillasyster tyckte att den absolut inte var julig alls. Jag hoppas på en come-back av Pettson oc Findus jag, men tills dess så väntar jag på att årets julkalender Hotell Gyllene Knorren ska ta sig och bringa lite julkänslor trots allt.
Mitt batteri på mobilen dog på jobbet idag, för att jag hade lyssnat på P3 hela dagen, så jag fick nöja mig med Rixfm som gick på den gemensamma radion resen av halvtimmen som var kvar. Programmet Eftermiddag med Pär kom och Pär med Ä listade fem anledningar till varför julkalender är så otroligt dåligt. Listan kommer här:

5. TV-kalendern – Välproducerad TV-underhållning som följs av ett tamt analogt öppnande av en lucka som döljer en bild av något vi redan sett i rutan och som man dessutom redan öppnats i TV.

4. Presentkalender – Seemd like a good idea at the time men 24 skitoprylar köpta på ”ÖB” eller ”Jula” är inte roligt för någon.

3. Tuggummikalendern – Jag vet inte hur utbredd den var men under en jul i början på 90-talet så tyckte något företag att en tuggummikalender var en bra idé. Det höll ett år.

2. Gratiskalendern – Den absolut sämsta kalendern som
finns delades ut av posten och något år i matbutikerna. Och var läskigt nog ett doltm reklamutskick.

1. Chokladkalendern – gammal choklad som producerades någon gång före kriget i någon tjeckoslovakisk fabrik.


Jag är INTE beredd att hålla med Pär med Ä utan tycker att chokladkalendern har gjort det mycket lättare att gå upp kalla och mörka vintermorgonar när man var liten och inte alls ville gå till dagis. Jag har inte själv upplevt tuggumikalendern - antagligen för att jag är född 90, men visst jag kan se stressade föräldrar som vill att barnen ska äta frukost istället för att tugga tuggummi på morgonen. Presentkalendern kommer jag absolut använda med mina egna framtida barn! 24 skitoprylar från ÖB behöver man då minnsann inte trycka ner i paketen. Och trots att TV-julkalendern har varit något av en let-down de senaste åren så är det något speciellt med att se den och de öppnar ju kalendern i tv även för de barn som inte har köpt pappersalternativet.

Eller vad säger ni? :)

Kram

Kommentarer
Postat av: Jessica

Pär med Ä fick väl aldrig ha någon julkalender så nu har bitterheten hunnit ikapp =)



Jag vill ha tillbaka tugummikalendern.

Man måste inte öppna kalendern på morgonen, går lika bra när man kommer hem på kvällen. Och ett tugummi är ju inte sämre än allt skit barn äter resten av dagen i form av tillsatser etc.



Tycker själv som vuxen att öppningen av kalendern på tv:n är skittrist, men som barn var det ju fantastiskt. Och let´s face it: Den är ju inte gjord efter persona; 30 årig lärare utan barn men som älskar julen ;)

2010-12-02 @ 06:53:07
URL: http://lalolandet.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0