Julrim

Hej

Tänkte berätta om en ganska uppskattad grej jag och min syster gjorde en julafton för några år sedan. Dagen före julafton så satt vi inne på hennes rum och slog in julklappar och skrev lite julrim, när vi kom på att vi skulle skriva varsitt rim till hela familjen. Superkul verkligen! Vi började varje rim med "Ett år har nu gått...", vi försökte skriva så att det passade in på personen som skulle få det, men vissa ord är svåra att rimma på så ibland blev det lite galet. Som sagt blev det väldigt uppskattat av alla och vi hade jätte roligt åt detta så året efter bestämde vi oss för att göra något ännu bättre. Vi skrev ett långt rim om hur vi firar jul, eftersom det är likadant varje år. Tänkte ge er lite roliga utdrag ur detta rim, för jag är så himla nöjd med det :P haha..

Morfar en kaka försöker ta,
men mormor säger; låt bli, de ska vi senare ha

S ut och springa ska,
medan Frida står i duschen och sjunger talala

E skriker, när ska vi till mormor och morfar åka?
Mamma svarar; sluta bråka!

Alla i bilen sitter, mot D det bär,
E tänker att hoppas vi snart är där.


Alla i farstun står,
Frida klagar på sina nya skavsår.
"Aj mina fötter, stackars mina tår"

Mormor säger att maten är klar
Morbror är redan framme och tar.

Väl vid bordet pratar alla i mun
Morbror tycker att hans tallrik börjar bli tunn.

Morbror och pappa nt mat tar och tar,
För hela året de tränat har.

Klockan tre alla vid teven sitter
Kalle Anka irriterad är på kolibrinas kvitter.

Bullar och kakor i stora mängder mormor har,
många vi plockar och tar.

Plötsligt det på dörren knackar,
Tomten för den goda gröten tackar.

E då fick ögon stora som tefat
Har tomten rånat en bankomat?

Hemma igen, går alla till sitt.
Pillar med datt och ditt.

Mattan under granen nu blivit naken,
endast pappa är vaken.



Ett jättekul tidsfördriv på julafton! Är det någon som gör något liknande under julen?

Kram

Kommentarer
Postat av: Tina´s Jul

Mycket roligt och trevligt men jag tycker det är supersvårt med julrim!

2010-11-12 @ 01:17:03
URL: http://tinasjul.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0